Livet på videregående skole

Som en del av dere sikkert har fått med dere går jeg i første klasse på videregående skole. I tillegg kan jeg røpe at jeg går på musikklinja på Foss i Oslo. Det er rett og slett veldig fint. Det som er så flott med å slutte på ungdomsskolen er at man rent faktisk kan velge sine egne klassekamerater i og med at dere allerede har noen interesser til felles siden dere går på samme linje. Jeg spiller klarinett.

Klarinett er et fint instrument. Det er laget av treverk og er svart med masse blanke knapper og klaffer man kan trykke på for å lage forskjellige toner når man spiller på den. Det er ganske praktisk, for hvis det ikke hadde gått an kunne man nesten bare ha spilt én tone og en rekke forskjellige pipe- og skvikelyder på den, og det hadde nok blitt litt kjedelig i lengden. Fordi det er et såpass fleksibelt instrument at det kan spille flere forskjellige toner, er det også mulig å spille melodier på klarinetten. Hvis man er veldig flink kan man lage flere melodier som høres fine ut når de spilles samtidig. Det eneste problemet man får da er å spille flere melodier samtidig på ett instrument. Det er nemlig veldig vanskelig på en klarinett. Løsninga blir som regel å be andre folk som også kan spille instrumenter om å spille noen av melodiene mens du spiller en av dem selv. Da har du det som kalles et ensemble. På skolen spiller jeg i en klarinettkvartett, som er et ensemble med fire klarinetter. Jeg har dog ikke skrevet musikken vi spiller på egen hånd. Det er det nemlig noen andre som har gjort, og det er nok også ganske lenge siden. Jeg tror den som skrev musikken, altså komponisten, er død.

Oppsummering: Ha en fin dag!

En klarinett i flere deler som ligger i kofferten sin.
En klarinett i flere deler som ligger i kofferten sin.
Legg igjen en kommentar

