Om ting som ikke funker

Det er flott at alle elever på videregående skole i Norge får sin egen bærbare PC. Det som ikke er like flott er at ting ikke funker som de skal når det er meninga at man skal bruke dem.

I går var det meninga at vi skulle gjøre ei kartleggingsprøve i matematikk på Internett. Hva tror du skjer når tretti elever skal sitte med hver sin bærbare datamaskin og gå på Internett samtidig? Det er åpenbart at skolen ikke har forestilt seg at noe slikt ville skje, for serverne knekker sammen med én gang. Resultatet er at tre eller fire av elevene i klassen greier å komme seg inn, mens resten må vente i ti minutter bare for å få logga seg på brukeren sin. Etter tre kvarter greide jeg faktisk å komme inn på nettstedet der jeg skulle ta prøva! Da ble jeg glad. Så måtte jeg vente i ti minutter på at datamaskina skulle greie å laste inn den første oppgava. Jeg innså at det kanskje ville være et problem å måtte vente ti minutter på hver oppgave når det var meninga at jeg skulle gjøre trettiseks oppgaver på tre kvarter. Uansett fikk jeg en feilmelding da den første oppgava var ferdig lasta, så jeg fikk ikke gjort noe som helst. Siden dette var ei kartleggingsprøve tror skolen nå helt sikkert at jeg er helt inkompetent i matte og data og at jeg må ha private oppfølgingstimer fire ganger i uka. Som om skolen hadde hatt råd til det uansett om jeg faktisk var dårlig eller ikke.

Men jeg fikk faktisk utretta noe i timen for det! Jeg tok fram et notepapir og begynte å skrive en improvisert sang. Den ble ikke veldig bra, men det var morsommere å gjøre det enn å sitte å se på at maskina mi prøvde å logge inn i et kvarter.

Dette er sangen jeg skreiv. Prøv å spille den! Da blir jeg veldig glad.
Dette er sangen jeg skreiv. Prøv å spille den! Da blir jeg veldig glad.

I dag har jeg også utretta mirakler i engelsktima. Jeg gikk inn på en ordbok på internett og fikk datamaskina mi til å si «Fuck» tre ganger mens læreren sto rett ved siden av. Det var gøy.

I helga skal jeg til Stockholm og synge i kor, så da får jeg ikke anledning til å oppdatere bloggen. Dere kan benytte anledninga til å jobbe med novelleanalyseoppgava jeg ga dere i forrige innlegg. Innleveringsfristen er som sagt på tirsdag, og alle som ikke leverer får anmerkning.

God helg!

Legg igjen en kommentar

