Progressiv nerdelørdag

Visste du at det går an å samle tretti avholdsnerder på ett sted på en gang? Det gjør det nemlig, og det skjedde på Kirkevik nå i helga i regi av Juvente Nerd. Jeg fikk dog ikke nytt nerdekvelden der ute, for jeg dro inn til Oslo for å dra på progressiv metallkonsert. Det var fornøyelig som bare det. I Oslo Spektrum ble det samla langt mer enn tretti folk på lørdag kveld, men de var ikke avholdsnerder alle sammen. (Det var minst fire av dem, da.) Grunnen til at de fant veien til Spektrum var at Dream Theater, Opeth, Bigelf og uneXpect skulle spille der. Det gjorde de også, så da ble alle folka som hadde møtt opp fornøyde.

Unexpect spiller med fiolin og nistrengers bass.
Unexpect spiller med fiolin og nistrengers bass.
Vokalisten i Bigelf har flosshatt på hodet og Yoda på orgelet sitt.
Vokalisten i Bigelf har flosshatt på hodet og Yoda på orgelet sitt.
Opeth er et ganske så kjent band.
Opeth er et ganske så kjent band.
Svært få band kan dog måle seg med dette.
Svært få band kan dog måle seg med dette.

Raringer som meg varmer opp til konsert ved å synge Bohemian Rhapsody på bussen til Nesoddtangen. Det anbefales på det sterkeste.

Under Opeth var det bare tre personer mellom meg og gjerdet, under omrigginga før Dream Theater var det bare én, men da Dream Theater begynte å spille var det fem. Men jag slapp i hvert fall å fryse. Veldig mange mennesker på ett sted som presser seg inntil hverandre produserer nemlig betydelige mengder med kroppsvarme og svette.

Keyboardisten i Dream Theater, Jordan Rudess, spilte solo på en iPhone. Det er det ikke så mange som pleier å gjøre. Det er heller ikke så mange som pleier å bruke instrumentet continuum, men det gjør han. Visse folk i reisefølget mitt ble skuffa fordi Rudess ikke kasta continuumet ned fra scena etter opptredenen var ferdig.

Jeg vil oppfordre alle konsertgåere til å bruke øreplugger slik at de ikke nødvendigvis får tinnitus. Det har de nemlig ikke lyst til. Det har i hvert fall ikke jeg. Hvis noen for all del ønsker å få tinnitus så er det fritt fram for dem, men jeg kan ikke si at jeg forstår dem.

Jeg vil anbefale Vestlandslefse som snacks til alle. Det er enkelt, billig, godt og typisk norsk. Det er bare å bløte opp platene og smøre dem med digg, så er lørdagskvelden komplett. Denne helga spiste jeg dem på søndag morra og ikke lørdag kveld, men det var godt for det. Det sier litt om hvor godt det er når det nesten ikke spiller noen rolle om du spiser det på lørdag eller søndag.

Denne helga er også et nytt norsk ord blitt unnfanga. Det er et nytt synonym for minnepinne, som er det vanligste norske ordet som betyr «Memory stick.» Jeg vil nå oppfordre folk til å si «Hugkjepp» i stedet. Det høres mer urnorsk ut, og vil appellere til alle som er opptatt av å ta vare på det norske språket.

Legg igjen en kommentar

