Boka til Dos Santos

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=573075

Dette var den øverste artikkelen på vgnett, og nå skal jeg kommentere den.

Ut i fra overskriften får jeg inntrykk av at en fotballfyr, Dos Santos, har gitt ut ei bok, og at noen fotballagenter slakter den. Kaptein åpenbar er åpenbar? Kanskje det, men det er jo flott at man får et så godt inntrykk av innholdet i artikkelen bare ved å se på overskriften. Det har helt sikkert folka i redaksjonen tenkt på. Selv er jeg dog såpass lite interessert i fotball at artikkelen ikke ville ha fanget oppmerksomheten min med mindre den var helt øverst på forsida av nettavisa, hvilket den var.

Hvis man blir såpass fenga av overskriften at man leser videre, finner man fort ut at den aktuelle boka ikke er en skjønnlitterær roman eller en novellesamling, men en selvbiografi. Skrevet av fotballspilleren Freddy Dos Santos. Med tanke på at han har fått gi ut boka, er det sikkert folk som har lyst til å lese den, men jeg regner meg ikke selv blant dem. Forlaget har gitt ut boka selv om jeg ikke har lyst til å lese den. Med mindre forlagene liker å tape penger, må det bety at det finnes folk som har lyst til å lese boka. Men det er som sagt ikke meg.

Hvorfor er boka blitt slakta? Noen har blitt sure fordi det sto noe de ikke likte i boka. Det de ikke likte, var et lite dikt Dos Santos hadde skrevet. De tidligere nevnte fotballagentene likte ikke diktet, fordi Dos Santos ikke kan rime. Det var spesielt en linje i diktet agentene mislikte, og den skal jeg ta meg bryet med å gjengi her:

«Jeg gikk rundt hjørnet og så en katt / Den lå og solte seg på en matte»

Jeg må nesten si meg enig i agentene her, for det var et relativt elendig rim. I tillegg er det forbudt å skrive dikt i selvbiografier, og derfor bør Freddy Dos Santos settes i fengsel. Der kan han skrive så mange dikt han vil, men det er ikke sikkert forlagene vil gi dem ut. Det er nemlig ikke så mange som liker å lese dårlige dikt, og hvis ingen kjøper bøkene taper forlagene penger. Det liker de ikke å gjøre.

God natt, hilsen Stig.

One thought on “Boka til Dos Santos

Legg igjen en kommentar

