Monopolpenger

Nei, jeg er ikke lei av å lære dere litt om matte. Matte er stilig. Figuren dere ser bilde av til venstre er en kleinflaske, og den har èn side. Vanlige flasker har både ei innside og ei utside, men kleinflaska gjør ikke forskjell på slike ting. Det er egentlig riktigere å si at innsida er utsida. Greia med at den bare har ei side kaller matematikere at den er uorienterbar. Hvis du vil imponere mattelæreren din kan du nå fortelle den at du har sett en uorienterbar overflate.

Men nå har dere lest om matte på bloggen min i to dager, så nå skal jeg ikke pine dere mer. En tid fremover nå skal dere få lese utelukkende vissvass som knapt nok gir mening i mitt eget hode. Det sier noe, med tanke på at mye som gir mening i mitt hode ikke gir mening for noen andre.

Og dagens tittel? Monopolpenger er sånne penger du bruker i utlandet. Det er jo bare norske penger som er ekte penger, alle andre er bare dårlige etterlikninger som liksom har en verdi de og. Men vi lar oss ikke lure.

Sammenbitt hilsen Stig.

One thought on “Monopolpenger

Legg igjen en kommentar

