90 % av all statistikk er løgn

Og av de 90 % finner vi blant annet dagens overskrift. Det er en merkelig påstand, men den fører ikke til noen slags paradokser. Det går nemlig helt fint å bare si at påstanden i overskriften er løgn, uten at det får logiske konsekvenser for annen statistikk.

Jeg vil beklage at gårsdagens innlegg ble så kort, men jeg var trøtt. Siden den gang har jeg sovet tretten timer, og jeg er derfor i stand til å skrive betydelig mer i dag, noe jeg også tenker å gjøre.

Nå har det gått over fem og en halv time siden jeg begynte å skrive dette innlegget, og det har blitt seint nok til at jeg kanskje ikke gidder å skrive all dritten jeg først trodde jeg ville. Men jeg skal prøve for det. Dagens emne er nå femkroninger.

En norsk femkrone er laget av en legering av kobber (Cu) og nikkel (Ni), i forholdet 3:1.Den veier 7,85 gram og måler 26 mm tvers over. Den er 2 mm tjukk. «Kron»-sida har teksten «KONGERIKET NORGE» og St. Olavsordenens storkorskjede med ordenstegn i relieff. «Mynt»-sida har teksten «5 KRONER» og året mynten ble preget, i tillegg til ornamentikk inspirert av akantusplantens blader, dette også i relieff. Utsmykningen til mynten er designa av Ingrid Austlid Rise.

Kilde: Wikipedia

Visste dere ellers at 38 % av Norges landareal er dekket av skog? (Statistisk sentralbyrå)

Legg igjen en kommentar

