Den gamle Facebook

Det er så klart bare én Facebook, og det er den jeg kaller gammel. For det første begynner folk å bli lut lei av greia. Det gjelder deg også, ja. Ikke prøv å nekte for det. Det som jeg bryr meg mer om er personvernet, som er nærmest ikkeeksisterende på Facebook. Blant annet har hele Internett alltid tilgang til «grunnleggende informasjon» om deg, som inkluderer navn, profilbilde, kjønn, nåværende bosted, nettverk, venneliste og sider du er tilhenger av. Det burde være grunn nok til å forlate sida for godt, men ingen veit hva som skjer med alt det personlige innholdet du allerede har delt. Men nuvel!

Dette er egentlig en gladsak. I dag fant jeg ut at det er fire nerder som har satt seg som mål å skape en sosial nettverkstjeneste uten sentrale servere, hvor all kommunikasjon skjer over krypterte forbindelser og hele pakka skal ha åpen kildekode. Det burde ikke overraske noen at slike prosjekter finnes, men gutta her har grunn til å være optimistiske. De hadde som mål å få 10 000 dollar i økonomisk støtte til prosjektet fra donorer så de kunne jobbe med prosjektet hele sommeren. I skrivende øyeblikk har de mottatt 178 788 dollar, som burde være nok for å holde dem med nerdedrivstoff hele veien. Jeg gleder meg til å kunne delta i sosial nettverking uten å være redd for personlige detaljer, for i dag gjemmer jeg meg bak Hatten min på Facebook for å la være å dele for mye.

Er det flere som synes dette høres spennende ut, eller noen som ikke kunne brydd seg mindre om en flue hos Kongen? La meg få vite noe! Her er noen lenker for de nysgjerrige.

http://www.joindiaspora.com/

http://xkcd.com/743/

http://www.reclaimprivacy.org/

Og de som savner meg (ikke Hatten) på Facebook kan undersøke mitt underfundige kvitter hos Twitter.

Legg igjen en kommentar

