Forskjellen mellom du og deg

Sammenlign disse to utsagna:

  1. Jeg har flere venner enn deg
  2. Jeg har flere venner enn du

Det første utsagnet er riktig. Jeg har mer enn én venn, og når du er en av dem er det nødvendigvis andre venner som ikke er deg, men som jeg har. Derfor har jeg flere venner enn deg.

Det andre utsagnet kan forstås bedre som «jeg har flere venner enn du har», og det er vanskeligere å avgjøre sannhetsgehalten i det utsagnet. Det er ikke lett å holde oversikten og telle alle venner en måtte ha, og også å trekke en grense mellom «venn» og «bekjent». Konklusjonen er altså: Tenk før du snakker, husk forskjellen mellom «du» og «deg»!

Legg igjen en kommentar

