Jons ok

Hva er et ok? Mange vise menn har stilt seg selv dette spørsmålet, men ingen av dem har funnet noe tilfredsstillende svar på det. Det trengs nemlig en tulling som meg for å gjøre noe sånt. Et ok er en femkrone som ingen har snudd på.

Eventuelt kan man fjerne mellomrommet i overskrifta og ende opp med jonsok, navnet på en høytid også kjent som sankthans eller midtsommer. Det er denne tida på året da alle legger seg til å sove i skogen og får magiske kjærlighetsdrikker fra alver mens de selv er i drømmeland. Noen er redd for at det skal skje med dem og velger heller å være våkne hele natta mens de brenner bål. Det skal jeg gjøre!

Bål er morsomme, for de brenner. De plasker og knitrer og gjør skumpuffer myke og gyllenbrune hvis man holder dem inntil. Det morsomste er så klart å brenne hekser på dem. Jeg håper jeg møter noen hekser jeg kan brenne mens jeg våker.

Er det noen som har andre planer for jonsok, så gi meg gjerne beskjed.

Legg igjen en kommentar

