En uortodoks måte å sortere bokhylla si på

Det finnes så mange forskjellige måter å gjøre det på, noen er mer utbredte enn andre. Mange sorterer alfabetisk etter forfatter, kronologisk etter utgivelses- eller innkjøpsdato, og de som vektlegger det estetiske i en bokhylle sortert etter farge eller høyde på bokryggen sorterer gjerne etter det. Og ikke minst er det de som ikke sorterer i det hele tatt, som er dem jeg hovedsaklig henvender meg til her. Jeg tror de slår seg til ro med rotete bokhyller fordi ingen av mulighetene virker gode nok, og derfor er de en naturlig målgruppe når jeg nå lanserer mitt nye konsept.

Det er ingen åpenbare fordeler med å sortere etter høyden på forfattere, men hvis man tenker litt ekstra på det, noe mange sikkert vil si at jeg har gjort for mye i går og i dag, står løsningen fram som mer og mer elegant. For det første er det ikke spesielt utbredt, og vil derfor øke ens status i hipsterdominerte miljøer. Avhengig av om du starter med de laveste eller de høyeste forfatterne, vil det også henholdsvis øke og senke statusen din hos engasjerte feminister, for ettersom gjennomsnittshøyden for kvinner er lavere enn for menn vil det være flere kvinnelige forfattere mot den ene enden av hylla.

Når man først analyserer dette systemet vil man også kunne oppdage noen små problemer, men de er lette å løse. Hvis en bok har flere forfattere sorterer man den under gjennomsnittshøyden til alle de involverte. Disse bøkene vil derfor ha en tendens til å søke mot midten av hylla. Et annet problem er i de tilfellene hvor en forfatter endrer høyden sin i løpet av livet. Det kan til dømes hende hvis debutboka kommer ut før han er fullt utvokst eller hvis han blir nødt til å amputere et par bein i løpet av karrieren. I så fall sorteres boka inn under forfatterens høyde da boka først ble utgitt.

La oss nå gjøre et forsøk og sortere et par bøker av de såkalte «Fire store,» Bjørnson, Ibsen, Kielland og Lie. For en gangs skyld starter vi alfabetisk. Bjørnson var «2.65m på strømpelesten,» ifølge Ikkepedia. Dessverre er ikke Ikkepedia en pålitelig kilde, og det er visst ikke så lett å finne høyden hans andre steder heller. Ibsen fant jeg imidlertid, han var 1,61. Ikke så veldig stor.

Dessverre har jeg nå støtt på et problem som er litt vanskelig å løse, men inntil videre går det helt fint. Jeg har nemlig ingen bøker av Bjørnson i bokhylla mi ennå.

2 thoughts on “En uortodoks måte å sortere bokhylla si på

  1. Det finnes mange alternative måter å sortere bokhylla på. Jeg for min del har en fin «alle religiøse skrifter i en bunk, serier samlet, resten der det er plass».

    Hva med følgende forslag:
    – Sortere etter når du kjøper bøkene (altså putte inn i bokhylla i den rekkefølgen du anskaffer bøkene)
    – Sortere etter hvilke du liker best/leser mest (denne har jeg selv brukt i mange år)
    – Sortere alfabetisk etter navnet på fonten som brukes på bokryggen
    – Sortere etter tykkelse på boka/antall sider
    – Sortere fra det som ser mest imponerende ut til det som ser minst imponerende ut

  2. Utfordringer liker vi, og her er det plenty!

    Hva om man har flere bøker av samme forfatter? Vil det da være relevant å ta centimetermål av mannen eller kvinnen bak boka?

    Og hva om bokhylla ikke tåler den ujevne belastningen (kilomessig). Man kan også sortere bøkene etter vekta på forfatteren, men HER tror jeg feministene kommer enda mer inn i bildet.

    Forøvrig har jeg alle bøkene mine i en eske, med de tyngste nederst. Jeg vet, det er synd.

Legg igjen en kommentar

