Kampen for julebaksten – del 1

Jeg er veldig glad i å bake til jul. Det er derfor jeg var i butikken den første desember. Jula hadde begynt, og det måtte markeres med stil. Og pepperkaker. Mange i det hardbarka julebakstmiljøet ser ned på pepperkaker og mener de er for ordinære eller for mainstream. Selv synes jeg de er den perfekte sorten å begynne å bake hver desember – nettopp det at de er så velkjente og lite avskrekkende er et veldig sympatisk trekk. Jeg skal si dere en ting, i det hardbarka julebakstmiljøet er det mange hipstere og elitister. Jeg vil egentlig ikke anbefale noen å vanke i slike miljøer, men i mitt tilfelle var det uunngåelig. Det hele begynte da jeg fikk mitt livs største sjokk i meierihylla i denne butikken.

Jeg kunne først ikke tro at det var tomt for alt smør. Det er ikke så uvanlig at det går tomt for setersmør, men at det ikke engang sto igjen en enslig pakke Bremykt eller endog Melange? Jeg hadde aldri latt meg nedlate til å bake med First Price, men jeg hadde ikke så mye som muligheten denne dagen. For å gjøre det helt klart – meierihylla var blåst for alt som likner på smør. Jeg henvendte meg til ei jente i butikkuniform som holdt på å fylle hyllene med bacon for å spørre om hva det kunne bety.

Fortsettelse følger

2 thoughts on “Kampen for julebaksten – del 1

Legg igjen en kommentar

