Kampen for julebaksten – del 2

«Unnskyld, jeg kan ikke finne noe smør,» spurte jeg. Hun nølte et øyeblikk og reiste seg opp, så holdt hun fram baconpakka hun hadde holdt på å legge inn i hylla. «Du kan få en flaske rapsolje og fem pakker bacon til halv pris i stedet for smør,» foreslo hun. Jeg avslo tilbudet, og hun så plutselig svært forbløffet ut. «Du er den første som takker nei,» hvisket hun. Hun kastet et blikk over skulderen. «Følg meg. Ikke still noen flere spørsmål ennå.» Det var ikke dette jeg hadde forventa å få som svar, så jeg visste ikke hva jeg skulle si. Jeg sa ikke noe.

Jeg fulgte etter jenta til personalrommet, hun vinka meg inn etter å ha sett etter at det var tomt der inne. Etter at jeg hadde gått inn låste hun døra. «Så du er altså typen som vil ha smør, men ikke bacon,» sa hun. Jeg ble mer og mer forvirra. «Det er ikke så mange av oss igjen for tida. Har du hørt om Fedön Atkyns?» Da hun nevnte det siste navnet fikk hun samtidig en rykning i det ene øyet. Jeg fikk ikke inntrykk av at det var en type hun sympatiserte med, men jeg kjente ikke igjen navnet. Jeg ristet på hodet. «Han har spredt en forestilling om at alle karbohydrater er onde og at alt fett er bra,» fortsatte hun. «Alle potetene våre holder på å råtne, pastaen støver ned, og smøret – det har du selv fått erfare.» Jeg ristet på hodet. Dette var vanskelig å forstå. «Men hvordan kan jeg ha unngått å høre om dette så lenge? Og det er jo ikke før nå nylig det har vært vanskelig å oppdrive smør?»

Så gikk dørhåndtaket ned.

Fortsettelse følger

Legg igjen en kommentar

