Kampen for julebaksten – del 3

«Bra jeg låste døra da vi gikk inn,» sa butikkjenta som jeg fortsatt ikke visste hva het. «Uten nøkkel kommer de seg aldri inn. Håper de ikke har hørt hva vi snakka om.» I det hun fullførte setninga hørte vi en nøkkel bli satt låsen. «Dærsken!» utbrøt hun da. «Nå må vi stresse! Stå der borte i hjørnet …» pekte hun,  men rakk ikke si mer før døra gikk opp og åpenbarte to menn i nålestripedress og solbriller. De bar en sekk poteter hver. «Lavkarbomafiaen,» sa jenta. Mennene tok opp poteter og begynte å kaste. Jeg dukket og krøp bak en sofa. «Hjørnet!» ropte hun. «Jeg skal … Au!» Hun hadde fått en stor potet i ryggen som gikk i to da den traff. Det så ikke godt ut Heldigvis flytta ikke mennene på seg, men sto i døråpninga og kastet selv om de ikke hadde oss i sikte. De sa ingenting mens de sto der. Jeg skjønte ikke hvorfor de ikke flyttet seg for å treffe oss bedre, men jeg er glad de ikke gjorde det.

Jeg kom meg bort til hjørnet og krøket meg ned. Jeg var ute av siktet til mennene som fortsatte å kaste poteter. Jeg klemte meg inntil veggen og så at butikkjenta reiste seg og dro i en vegglampe. Veggen jeg klemte meg til gikk opp som en skyvedør, og jeg falt inn i en trang gang samtidig som jeg hørte henne rope «Au! Øyet!»

One thought on “Kampen for julebaksten – del 3

Legg igjen en kommentar

