Kampen for julebaksten – del 5

Vi forlot bygningen tunnelen hadde munnet ut i, som viste seg å være en spesielt ordinær kirke. Pastor Manders kjørte oss til hjemmet sitt, et veldig vanlig trehus i en forstad. Pastor Manders så ut som en typisk prest, en middelaldrende mann med briller og gråsprengt hår. Han kjørte en turkis folkevognbuss med gullfargede fartsstriper og spilte gamle revysanger på høyt volum i bilen. Bilturen hjem til ham tok rundt 20 minutter.

Da vi kom inn ble vi møtt av Stephenie Meyerie, som ønsket oss velkommen med et brett muffins. «Min niece er en dygtig konditor,» sa Pastor.
«På grunn av smørkrisa har jeg begynt å eksperimentere med oppskrifter uten smør,» sa Stephenie. «Prøv en av disse muffinsa!»

Jeg tok en bit av en muffin, og tennene gikk rett gjennom et tommetykt lag glasur før munnen ble fylt av svidd mel. Det smakte overhodet ikke godt. Jeg prøvde for å være høflig å ikke vise avsky. «Det smakte interessant,» sa jeg. «Hva har du brukt i stedet for smør?»
«Ingenting. Oppskrifta er bare mel, søtsaker, salt og vaniljesukker. Naturligvis ender jeg opp med svidd mel, men bare jeg har på nok glasur plager det meg ikke.»
«Stephenie har lavet mange dejlige opskrifter,» sa Pastor. «I hendes konditori er Evighedens Pikekys meget populære.»

Jeg kunne ikke dy meg for å prøve å være morsom. «Er det ikke ironisk at du heter Meyerie når du er mest kjent for marengs?»
Hun så ikke ut som hun skjønte hva jeg mente. «Har ikke marengs noe med meieriprodukter å gjøre? Det høres like tullete ut som at vampyrer ikke skal glitre.» Nå var det jeg som ikke skjønte hva hun mente. Pastor brakte samtalen inn på et nytt spor. «Denne unge herre – hvad er for resten dit navn?»
«Capro,» svarte jeg.
«Jeg synes, vi skal lave en plan, om hvorledes vi kan styrte smørtyranniet til Fedön Atkyns,» sa Pastor Manders.

One thought on “Kampen for julebaksten – del 5

Legg igjen en kommentar

