Kampen for julebaksten – del 6

Vi satte oss inn i stua. Brettet med muffins ble satt på spisebordet, men jeg tok ikke flere. Stephenie, derimot, tok en star jafs av en muffin så svidd mel drysset over bordet og begynte å fortelle om planen deres. «Det er lenge siden vi begynte å se oss lei på stormannsgalskapen til Atkyns,» sa hun. «Det er egentlig bare en ting vi har venta på før vi kunne sette i gang planen.»
«Vi trængte en vildt fremmed, der ved et rent tilfelle blev indblandet i en affære, han ikke kunne forstå noget av,» sa Pastor.
«Og det er der du kommer inn!» sa Stephenie entusiastisk. «Har du noen spesielle evner som kan hjelpe oss?» spurte hun.

«Jeg er arkitekt,» sa jeg. Jeg begynte å bli engasjert selv, og ikke rent lite imponert over hvor godt disse to menneskene hadde planlagt dette opplegget. Jeg var stolt over å være en vilt fremmed som ved et rent tilfelle ble innblandet i en affære jeg ikke kunne skjønne noe av.

«Udmerket!» sa Pastor. «Hvor tror du, at Atkyns kan ha’ placeret sin hemmelige base?»
Jeg visste svaret, men jeg ville spille litt og sa det ville hjelpe om jeg fikk noe å tegne på. Stephenie hentet arket med muffinsoppskriften sin og ga meg baksiden til å skrive på. Jeg spiste opp arket i en jafs – ubleket papir er kjempegodt!
«Elementært, kjære Manders,» sa jeg. «Hvis dere var en ond superskurk og skulle ha en base et sted i Norge, hvor ville dere plassert den da?»
Jeg kunne se brikkene falle på plass hos både Stephenie og Pastor. De svarte i kor.
«Nordhordland!»

«Jeg gleder meg!» sa Stephenie. «Men vi må ha med en person til i laget vårt. Kan ikke du fortelle hvem det er, onkel?»
«Glæd deg, til at møde præsidenten i det hardbarkede julebakstmiljø,» sa Pastor Manders.

Legg igjen en kommentar

