Kampen for julebaksten – del 11

Neste morgen var jeg tidlig våken. Jeg sto opp av senga og la merke til at komfyren var borte. Jeg vekket Stephenie, og spurte henne om det var noen av eksperimentene hennes som hadde tilintetgjort den eller sendt den til en parallell dimensjon. Hun var ikke helt sikker, men hun trodde at det ikke var hennes feil. Hun la merke til en skjøteledning som gikk ut av hytta.

Vi fulgte skjøteledningen et stykke. Etter hvert som vi nærmet oss skogen kunne vi høre fresing. Bak et tre sto plutselig Pastor Manders med komfyren. Vi kjente lukten av bacon. Vi hadde tenkt å komme oss tilbake og hente Unne, men Pastor hadde allerede oppdaget oss. «Men hallo,» sa han. «Så mit dække har blivet opdaget.» Jeg og Stephenie gispet. Pastor fortsatte å snakke.

«Jeg er en dobbeltagent for Fedön Atkyns. Det bacon, dere ser, er min løn. Og det her,» sa han og trakk et nøkkelknippe ut av lomma, «er nøglene til Hardbarkarmobilen. Dere troede at punkteringen ikke var planlagt, men det var den selvfølgeligt. Og jeg havde et dæk i reserve hele tiden. Nu kører jeg af gårde, og Atkyns vil få vide, hvad dere er ude på.»
«Men du er jo en julebaker! Hva med serinakakene du bød meg på?» spurte jeg.
«Rester efter kirkekaffe. Man trænger ikke være en dygtig bager, for at ha’ adgang til god bagst.»
«Onkel! Jeg hater deg!» sa Stephenie affektert.

«Se på det her,» sa Pastor og pekte på baconet. «Nu har baconet blivet svedet. De forkullede rester kan dere tage.» Han gikk bak et tre et øyeblikk, vi hørte en dør bli åpnet og plutselig kjørte hardbarkarmobilen av sted mens jeg og Stephenie ble stående måpende igjen.

One thought on “Kampen for julebaksten – del 11

Legg igjen en kommentar

