Kampen for julebaksten – del 16

Vi fulgte riksvei 156 fra Mandal til Røros. Det tok mange timer, og Gunn-Marte-Petunia ble sliten av å kjøre så lenge, selv om hun var svært utholdende. Når hun ikke satt bak rattet gjorde hun ikke annet enn å spise eller sove, og jeg fikk ikke snakket mye med henne. Mystisk type. Hun gjorde ganske lite av seg helt til hun plutselig tok fram en brun plastboks i en av pausene.

«Se, folkens! Jeg har kjøpt pepperkaker, så vi kan kose oss litt på veien,» sa hun og åpnet boksen. Det var selvfølgelig en boks ferdigkaker. Jeg skulle til å spise en da Unne plutselig nappet den vekk fra meg og kylte den i gulvet så den etterlatte en bulk. Ansiktet hans var dypt rødt.
«Kva i innerste svarte heitaste granskogen er det de finn på?» ropte han i ansiktet mitt, og det gikk et blodkar i det ene øyet hans. Han knelte og bokset pepperkakeboksen gjennom gulvet så den knakk en viktig strukturell del av bilen, og understellet gikk rett i bakken. Et skap med servise gikk opp og flere tallerkener knuste på gulvet. Heldigvis sto bilen stille. Unne fortsatte å brøle, denne gangen henvendt til Gunn-Marte-Petunia.
«Her freistar vi å redde heimebaksten til jul, og så undergrev du heile opplegget ved å kjøpe juks og fanteri! Og eg blir minna på den traumatiske opplevinga det var å ikkje få ferskt smør frå den lokale smørbonden på Sunnmøre – kan du i det heile teke tenkje deg kor ille det var for meg? Det året åt vi juksebakst til jul! Det er difor eg er med på å slåst mot Fedön Atkyns! Din drittunge!»

Det var den andre bilen vi hadde mistet på turen. Når Unne hadde roet seg ned måtte vi ta bussen.

Legg igjen en kommentar

