Kampen for julebaksten – del 21

Vi satt i fangenskap i femten dager. Vaktene hadde tatt fra oss alt utstyret vi hadde med oss, bortsett fra bisselet vi hadde kjøpt på Felleskjøpet. De lo av det og mente det var komplett ubrukelig, og lot oss for moro skyld beholde det på cella vi delte. De femten dagene vi satt på cella brukte vi til ingenting. Maten vi fikk var for det meste mat lavkarbofolket ikke spiste selv, som pasta, kaker, poteter, kraftfôr og bringebærgelé.

Det skjedde ingenting til jeg en dag undersøkte veggene i cella. «Vent litt,» sa jeg. «Dette er jo armert betong. Som arkitekt vet jeg mye om egenskapene til forskjellige byggematerialer. Dere visste kanskje ikke at armert betong har én svakhet?»
«Og hva er det?» spurte Gunn-Marte-Petunia.
«Bissel,» sa jeg dramatisk.
«Kvifor sa du ikkje noko om det før no?» spurte Unne.
«Jeg ønsket at tidslinja vår skulle ta igjen den til leserne. Nå er det 21. desember både her og bak den fjerde veggen.»
«Nå snakker du igjen om sånne ting jeg ikke skjønner et skvett av,» sa Stephenie. «Er det den fjerde veggen du skal rive ned med bisselet?»
«Nei, den fjerde veggen er nok ikke av betong,» sa jeg. «Jeg prøver den veggen der.»

Jeg gikk bort til den ene veggen, ute av synsfeltet til kikkhullet i celledøra, og begynte å gni bisselet over veggen. Noen sprekker begynte å spre seg, og så falt et område av veggen på størrelse med en inngangsdør ned på gulvet og det la seg støv overalt. Bak veggen var det en ny vegg.
«Dærsken døtte meg inn i fuglekassa!» sa jeg. «Denne andre veggen er av murstein. Jeg er redd det ikke er noen mulighet for oss å bryte den ned,» sa jeg. De andre stønnet og så surt på meg.

Legg igjen en kommentar

