Kampen for julebaksten – del 24

«Det synes jeg virkelig ikke,» sa Gunn-Marte-Petunia. «Siden han undertrykte potetene er det mest ironisk at det var dem som drepte ham.»
«Men om det var baconet hadde det vore et smake sin eigen medisin-opplegg.»
«Kanskje det hadde vært mest ironisk om han ikke hadde dødd i det hele tatt,» sa Stephenie.
«For noe tull. Hvorfor sier du det?» spurte jeg.
«For å nyansere debatten, vel,» forklarte hun.
«Hvad om han hadde blivet dræbt av begge dele, samtidigt?» foreslo Pastor Manders.
«Da hadde vel baconet og potetene utliknet hverandre, slik at det ikke ble ironisk i det hele tatt,» sa Gunn-Marte-Petunia.

Plutselig gikk det et lys opp for meg.
«Dere, nå står det tonnevis av smør her inne og venter på oss. Julebaksten er redda!»
«Bortsett frå at vi berre har tre dagar å bake på,» sa Unne. «No rekk eg ikkje å bake meir enn kanskje 5! slag.»
«Du og de hardbarkeriene dine,» sa jeg.
«På den andre sida… Gratis smør til alle på det gamle lageret til Fedön Atkyns! Og etter at han døydde har vaktene hans berre stått stille og stirra tomt ut i lufta!»
Han åpna en dør og så hundrevis av kilo med Tine-smør.
«Eg skal ikkje ha noko av dette Tineskvipet,» brølte han. «Gje meg det dei har av uavhengige produsentar. Eg skal ha heim skikkelig smør til Sunnmøre,» sa Unne.

Unne hasta avgårde, og imens takka jeg alle som hadde hjulpet meg på dette eventyret.
«Nå skal nok jeg også hjem og bake,» sa jeg.
«Men du er jo en ged,» sa Pastor Manders. «Hvorledes kan du bage, med klove?»
Det hadde jeg glemt til nå. Jeg er en geit.
«Det har jeg ikke tenkt på,» sa jeg. Skulle alt dette ha vært fånyttes? Jeg ble veldig lei meg.

Gunn-Marte-Petunia kom til unnsetning.
«Du kan sikkert bli meg meg hjem,» sa hun. «Om du ikke kan hjelpe så mye med selve bakinga kan du i hvert fall hjelpe meg med å bli kvitt det jeg baker.»
Det ville jeg svært gjerne. Gunn-Marte-Petunia klødde meg i ragget. Jeg brekte fornøyd og spiste et papir jeg fant på bakken.

Lykkelig slutt.

Ingen fortsettelse følger.

Legg igjen en kommentar

