Om ungdom og utseendepress

I dag fikk vi besøk i skolegården av en journalist fra Aftenposten. Hun ville ha seks elever til å si noe kort om ungdom og utseendepress til avisa. Jeg følte meg ikke kallet til å stille opp, men jeg gjorde mine egne tanker om emnet.

Det finnes standariserte måleenheter for press, eller trykk, som jo må bety det samme. Bar, kilopascal (kPa), atmosfærer og psi er vanlige enheter for å måle trykk. En atmosfære er den mest intuitive enheten, mens millibar er vanlig i værmeldinger. Psi brukes ofte til lufttrykk i bildekk, men vi har jo egentlig gått over til det metriske systemet her til lands. Hva kan man bruke for å måle drikke-, utseende- og andre press?

Utseendepresset har ligget stabilt på rundt 940 millibar den siste måneden, men vi venter et høytrykk fra øst med den kommende kolleksjonen til H&M. Det ventes kraftige protester fra Rød Ungdom hvis presset overstiger 1020 millibar.

Jeg lekte litt med ideen om å komme med et sånt tullete utsagn til Aftenposten, men det er jo begrenset hvor gøy det er å fremstå som en tulling i en stor avis. Det er jo tross alt det jeg har denne bloggen til.

Som avholdsmann er jeg vant til å motstå drikkepress, og har ved gjentatte anledninger vært i stand til å tåle et drikkepress på over 5,3 atmosfærer.

Så neste gang jeg skal ha et foredrag om gruppepress (kanskje aldri) kan dere forvente at jeg trekker ned et værkart og begynner å snakke om gruppepress målt i millibar, om lavtrykk og fronter.

Legg igjen en kommentar

