Blindern

Blinder’n kunne vært tittelen på en skummel film om en skikkelse som snek seg rundt usett og stakk ut øynene på folk. Av og til kan en apostrof gjøre en betydelig forskjell. (Som man ser på bildet, kan apostrofer både forveksles med aksenter og plasseres på helt feil sted. Alt dette i en gate på 70 meter. Bilde: Språkrådet.no) Blindern uten apostrof er ikke en tittel engang, men et stedsnavn i Oslo.

Elias Bli´x' gate'

Som jeg skrev tidligere i år, hadde jeg store planer om å begynne å studere på Universitetet i Oslo. Dette universitetet er spredd over noen forskjellige steder i Oslo, men den største campus ligger på Blindern og går som regel under navnet Blindern. Planene mine har blitt realisert, og hverdagen min innebærer nå ganske mye som skjer i ZEB-bygningen, som ligger på Blindern. De kryptiske bokstavene står for zoofysiologiernæringsforskning og biokjemi. Men vent nå et øyeblikk. Jeg har da aldri hatt planer om å bli ernæringsforsker? Kanskje jeg skulle bli diettguru et år eller to, gi ut en bok om gjørmedietten (Den anbefales forresten. I korte trekk går det ut på å spise det man ellers pleier og kalle det for gjørme) og være gjest hos Skavlan, men det trenger man da vitterlig ikke noen høyere utdannelse for å gjøre.

Men uansett, om jeg skulle studert dette, måtte jeg dratt et annet sted. ZEB-bygget er faktisk ikke hjem til noen av studieområdene akronymet står for. Derimot huser det Flymedisinsk institutt. Til tider ser man personer som går rundt i bygget i full uniform fra Luftforsvaret. Men jeg kan da ikke være en av dem? Å nei, Forsvaret ville ikke ha meg i det hele tatt, og medisinstudier er for folk som vil ha seg jobb. Derimot finnes det enda et institutt innenfor ZEBs vegger, hvor jeg føler meg hjemme.

På Institutt for musikkvitenskap skriver jeg korsatser i koralstil, kopierer 90-talls poplåter på en datamaskin og har forelesninger hvor mye av tida går til å høre på musikk. Og så er det en automat der med billig kaffe og varm sjokolade. Og ikke minst, jeg slipper stresset ved å bli oversvømt av jobbtilbud og frynsegoder, slik ingeniørstudenter må slite seg igjennom.

2 thoughts on “Blindern

  1. Det høres ut som om du har det hyggelig. Jeg for min del driver og lærer om norsk grammatikk i detaljer. Det er ganske fint av og til, det også, men jeg må si at jeg savner litt å drive med musikk på skolen.

  2. Da fikk jeg svar på det jeg har gått og lurt på i hele dag, uten å måtte google det (hva er egentlig Blindern?) til og med. Takk!

    For øvrig hadde verden vært et mye bedre sted om alle kunne bruke apostrof og aksent riktig. Det gjelder egentlig skriveregler generelt. Men du skriver kjempefint, Stig! Jeg digger å lese innleggene dine!

Legg igjen en kommentar

