En oppskrift som ikke kan brukes i år

Jeg er ikke fremmed for å drikke julebrus lenge før desember måned. Som regel er den i butikkene i begynnelsen av oktober, og synes jeg er et ypperlig tidspunkt å drikke den på. Julebrusen får nemlig en dobbel funksjon. Fra oktober og til adventstida begynner, er det en høstbrus, og først når man åpner første luke i kalenderen er julebrusen virkelig en julebrus. Motstandere av før-desember-julebrusdrikking kan beroliges med at jeg slett ikke er prinsippløs, jeg opererer bare med andre prinsipper. For at julebrusen skal beholde sin integritet som høstbrus er det uhørt å drikke den før oktober.

Det var en slags digresjon. For resten av innlegget går vi ut fra at julebrus kun har én funksjon og er uløselig knytta til datoen 24. desember. Så skal jeg dele oppskriften min på novemberbrus, som passer ypperlig ettersom vi nettopp har gått inn i november måned. Andre faktorer er ikke like ypperlige.

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde

Grans bryggeri har pleid å lage en brus kalt Halloweenbrus, som er å få kjøpt rundt slutten av oktober. Denne brusen er selvfølgelig uløselig knytta til datoen 31. oktober. Dere begynner sikkert å ane hvor jeg vil hen. Ved å blande julebrus og halloweenbrus i et passende forhold, kan man ende opp midt i november. Denne måneden får dermed en helt egen brus dedikert til seg, og denne brusen kan selvfølgelig kalles novemberbrus.

Dessverre har ikke Grans produsert halloweenbrus i år. Dermed er det ikke mulig å få tak i den ene råvaren til novemberbrusen. Jeg synes det er synd at halloweenbrusen ikke er å få tak i, for den fyller en nisje i markedet. Det er ingen andre brus som smaker lilla. Det er ikke annet å håpe enn at bryggeriet vil skjerpe seg til neste år. I mellomtida får jeg holde meg til å drikke julebrus, for det er fortsatt høst.

One thought on “En oppskrift som ikke kan brukes i år

Legg igjen en kommentar

