AM nr. 23: Wuthering Heights, Kate Bush

Denne sangen kan jeg huske fra da jeg gikk på barneskolen (skjønt den selv er mye eldre enn det) og musikkvideoen var i sirkulasjon på Svisj. Den ble stemt fram ganske ofte, og jeg var like fasinert hver gang. Og hvem kan vel unngå å bli det, når de blir utsatt for stemmen, ansiktsuttrykkene og dansen til Kate Bush? Hvis du ikke har sett videoen før, gjør det for all del.

Sangen er inspirert av Stormfulle høyder, en bok jeg ikke har lest. Jeg veit imidlertid at Bush her synger rollen som Catherines spøkelse, som hjemsøker Heathcliff – og jeg synes hun greier å få musikken til å virke akkurat passe spooky. Låten er dessuten kjempeflott produsert, og hvis du liker gitarsoloen i slutten burde du i tillegg oppsøke en annen versjon enn musikkvideoen, for der blir sangen kuttet av tidligere.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=-1pMMIe4hb4]
Legg igjen en kommentar

