Trilogiinflasjon

Det er seint om kvelden og jeg burde egentlig skrevet på eksamen. I stedet fikk jeg et plutselig innfall, og etter å ha undersøkt det nærmere fikk jeg lyst til å dele resultatene umiddelbart.

Som kjent er det enkelte forfattere som egentlig skulle skrive en trilogi, men fant ut at tre bøker ikke var nok for å fortelle alt de skulle. Derfor finnes det flere trilogier som egentlig burde hatt et navn uten tri- i seg. Jeg vendte meg til Google søk for å få svar på hvor mange flere bøker det er vanlig å skrive, ved å bruke søkestrengen «nth book in the trilogy» og notere meg antallet resultater for hvert søk. Nå kommer det en tabell:

«nth book …» Antall
first 1 670 000
second 1 090 000
third 787 000
fourth 147 000
fifth 824 000
sixth 194 000
seventh 0
eighth 2
ninth 1
tenth 3

Jeg synes i hvert fall dette var spennende og overraskende. Det ser ut som om det finnes flere trilogier som har en femte bok enn som har en tredje! Dessuten finnes det ingen trilogier med en sjuende bok, men det finnes noen få som har flere enn det. Og siden det er over dobbelt så mange første som tredje bøker i trilogier, må jeg bare gå ut fra at mange forfattere gir opp før de har kommet så langt.
Hvis du skal skrive en trilogi anbefaler jeg i hvert fall å begynne på den sjuende boka, for der ser det ut til å være lite konkurranse.

Legg igjen en kommentar

