Det fiffige ordet «men»

La oss si at jeg er sulten. Det hender jo iblant. Kanskje det også regner ute, det er også noe som skjer ganske ofte. Hva kan man si når begge deler skjer samtidig? «Jeg er sulten, og det regner ute.» Ikke veldig interessant. De to setningene er satt sammen med ordet og, som er et nyttig ord, for all del, men ikke alltid så spennende.

Hva kan man si i stedet? «Jeg er sulten, men det regner ute.» Nå kan man plutselig lese masse mellom linjene! Man kan slutte seg til at jeg ikke har noe å spise inne, at jeg må ut for å skaffe mat, og at jeg ikke har lyst til å bli våt, for eksempel. Men rent logisk har man egentlig sagt det samme som i første avsnitt. Det er fortsatt sant at jeg er sulten og at det regner ute.

Jeg tror dette er en god illustrasjon på hvorfor det er så vanskelig å få datamaskiner til å forstå menneskespråk. Vi sier setninger med ordet men stadig vekk, men hver gang vi gjør det forventer vi at den vi snakker med vet en del om hvordan verden fungerer og kan slutte seg til mye av meningen uten at vi trenger å mate dem med teskje. Hvis du derimot skal lære en datamaskin å forstå «Jeg er sulten, men det regner ute», må du også lære den at hvis man er sulten trenger man mat, hvis man ikke har mat må man kjøpe det, hvis det regner blir man våt, hvis man blir våt blir man kald og sur, osv.

En morsom lek er å lage tullete setninger med men som ikke gir noen fornuftig mening. For eksempel: «det regner, men jeg er ikke sulten», «jeg får lønn i morgen, men Columbus reiste til Amerika» og «Kaffe er godt, men te er godt».

One thought on “Det fiffige ordet «men»

Legg igjen en kommentar

