Hvordan bruke genitivs-s med brukernavn på Twitter

Jeg skrev en tweet i dag som jeg er litt misfornøyd med.

Som du ser, skal ordet være «nettavisens», men hvis jeg hadde skrevet s-en inntil resten av ordet ville ikke taggen ha vist til twitter-brukeren @nettavisen lenger. På engelsk finnes ikke dette problemet, siden de har en apostrof foran s-en i slike genitivkonstruksjoner. Det er slike ting som får meg til å føle meg diskriminert som morsmålsbruker av et annet språk enn engelsk. Nå har det imidlertid gått flere timer, og jeg har blitt eldre og klokere og funnet en løsning på problemet! Se på denne tweeten:

Se her ja! Uten mellomrommet foran s-en blir det riktig, og jammen funker ikke lenken som den skal også. Trikset er å bruke en spesiell type mellomrom som heter zero-width space. Det er, som navnet antyder, et mellomrom uten utstrekning. Altså er det ikke så mye mellomrom som bare mellom, siden det ikke tar opp noe rom. For leseren ser det ut som ordet henger sammen, men datamaskinene til twitter ser bare at det finnes et tegn mellom taggen og s-en, og dermed at de er adskilte.

Fett.

Legg igjen en kommentar

